Hír Tv Paletta – Gyerekek online a COVID alatt

Szerző: Tóth Dániel

Turda Adrienn műsorvezető hölggyel beszélgettem arról, hogy milyen veszélyeket rejt ma a digitális világ a gyerekekre. A bezártság idején, azzal, hogy többet vagyunk otthon, előtérbe kerülnek a “kütyük”. Milyen veszélyei vannak? Mire figyeljen ilyenkor a szülő? Hogyan hat a pszichénkre a digitális világ? 

A legfontosabb, hogy soha ne maradjon egyedül a digitális világ dzsungelében a gyerek. Mert egészen addig, amíg ott van a szülő, amíg vannak keretek, határok, védőszoftverek stb., addig általában rendben szokott lenni a dolog. Csak amikor a szülő úgy gondolja, hogy a gyermeke csak játszik, sokan belefutottak abba a helyzetbe, hogy a gyermek a szülő pénzét is elkezdte költeni a videójátékozás közben. 

Nagyon sok problémát előhozott az, hogy sokkal több időt töltünk képernyők előtt, mint ami egészséges lenne.

A koronavírus okozta bezárt helyzetben pedig még könnyebb volt ott maradni a laptop, TV, okostelefon előtt. És ilyen értelemben, a social media, a sorozatok vagy a videójáték előtt maradt magára a gyerek a digi világgal. És ezzel valószínüleg egy problémás irányba indult el. 

Gyermekek online a COVID alatt.

Nagyon sok színű a digitális paletta, így mindenki meg tudja találni azt, ami neki a leginkább hiányzik. Például ha valaki romantikus kapcsolatra vágyik, akkor vég nélkül nézheti a különböző sorozatokat. A kérdés viszont továbbra is adott, hogy mindeközben hogy vagyunk saját magunkkal? Gyakorlatilag belekerülünk egy álomvilágba.

Amíg tudatos a dolog, amíg vannak keretek, addig nincs baj. Sőt, pozitív erő tud lenni!  Az elvonási tünetek megjelenésével, vagy más, fontos dolgok hanyagolásával azonban megérkezünk a problémás övezetbe. És minél lejjebb megyünk életkorban, annál kényesebb ez az egész történet. Míg egy serdülőnek belefér napi pár óra videójátékozás, addig ugyanez másképp hat egy 10 éves vagy fiatalabb gyerekre. Ahol bölcsődés vagy óvodás gyerekek kapnak napi szinten kütyüt a kezükbe, ott konkrétan lehet látni, hogy figyelemzavarhoz és viselkedési zavarhoz vezet.

A felnőtt idegrendszere, személyisége kiforrott és érett. És ebbe a stabil rendszerbe lép be ez, mint egy szórakoztató elem. De egy gyereknek, akinek éppen alakul az idegrendszere, éppen tanulja hogy hogyan is működik a világ, megszokja, hogy egy kattintás és történik valami. Sehol az élet más területein nem létezik az, hogy akarok valamit és ott terem!

Egy kicsi Istennek érezheti magát a gyerek a digitális világban. 

A szülőnek kell művelődni, neki kell képezni magát.

A legtöbb szülő akkor szokott megkeresni, amikor már a gyermek kifordult önmagából. Pontos számadat nincs, mert nagyon változó a százalékos arány. A megelőzés sokkal egyszerűbb! Évekkel későbbi problémákban szokott ez kifutni. A gyermekkorban megrekedt személyiség fejlődésünk összefüggésben lesz a 20-as 30-as éveink problémáival. Ugyanis az életének energiái addig elmentek a digi világba! Ennek megelőzésére két dolgot szoktam javasolni. Addig amíg fiatal gyermekről van szó a szülőnek kell művelődni, neki kell képezni magát. Ugyanis a szülők nem kaptak olyan nevelést, ami felkészítette volna őket erre a helyzetre. Ma egy szülőnek párhuzamosan kell a gyermekével tanulnia ezt a világot. Ne kapjon a gyermek saját készüléket addig amíg nincs tisztában internetbiztonsági alapelvekkel. Hogy hogyan kell felismerni egy ragadozót, egy adathalászt, stb. Ha pedig valaki úgy érzi, hogy felhasználó szinten gondokba futott, akkor rá kell feküdni az önismereti vonalra. Tudatos felhasználóvá kell válni, hogy mivel, mennyit, miért töltök. 

Az eredeti interjút itt nézheted meg.


A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.