Life Garden – Élet virtuális térben és időben

Szerző: Tóth Dániel

“Aminek szemtanúi lehetünk, összességében az nem kevesebb, mint egy virtuális világok és online játékterek felé történő tömeges kivándorlás kezdete.”
(Edward Castronova)

Napjainkban a felgyorsult életvitel mellett, a számítógépek mindennapjaink részévé váltak. Az az idő, amikor a technológia mindennapokat, a munkát hivatott könnyebbé tenni, már a múlté. Az egyre fejlődő technikai vívmányok rengeteg lehetőséget biztosítanak számunkra így gyakran szabadidőnk jelentős részét is a számítógép előtt töltjük. Az egyre bővülő lehetőségek között, nemtől, kortól függetlenül már szinte mindenki talál magának kedvére való tevékenységet, például böngészés, sorozatok nézése, zenehallgatás, chatelés stb., vagy az én kedvencem a mindezeken túlmutató számítógépes játékok egyre bővülő világa. De kérdés hogy milyen hatása van mindennek. Két fő tábor van a hozzáállások tekintetében gyakori attitűd, hogy mindez káros, függővé tesz, elbutít stb. Hasonlóan populáris álláspont, hogy nincs mitől félni, nemhogy butítanának, de fejlesztik, okosítják a felhasználót, nem agresszívvá teszik, hanem megnyugtatják stb. Pár év szakmai tapasztalat kutatásból és terápiás munkából, illetve jó pár éves felhasználói tapasztalat azt mondatja velem, hogy mindkét tábornak igaza van.

Egy átlag játékos ma akár a 10000 óra játékidőt is könnyedén magáénak tudhat, mire betölti a 21 éves kort. De nem csak a játékok, hanem a közösségi oldalak virtuális terei épp oly csábítóak lehetnek. S míg a nemi arány a legtöbb játék esetében körülbelül 60:40 arányban a fiúk javára, addig a közösségi oldalaknál a lányok felé billen ugyanígy.

A fent említett eszközök efféle térhódítása nem feltétlenül jelent problémát. Nem véletlenül választja nap-nap után sokmillió ember. Gyakori tapasztalás, hogy a felhasználók a virtuális terekben egyfajta “ideális ént” élhetnek meg. Talán éppen e miatt invesztálnak a felhasználók egyre több időt, energiát, és pénzt, a virtuális világokba. Ezen a ponton szeretném kihangsúlyozni, hogy ez egy kétélű dolog, a virtuális terek jótékonyan is hozzájárulhatnak az életünkhöz, de el is távolíthatnak attól.

Ide illik a egy a témával is foglalkozó közgazdász kutató gondolata miszerint: “Aminek szemtanúi lehetünk, összességében az nem kevesebb, mint egy virtuális világok és online játékterek felé történő tömeges kivándorlás kezdete.” (Edward Castronova)

A technológia egyre gyorsabban fejlődik, ahhoz bölcsen alkalmazkodni, korunk egyik kihívása. Ez egy egyre növekvő generációs szakadékot is eredményez, melynek következtében ma az idősebb nemzedéknek egyre kevesebb rálátása van arra, mit is csinálnak, élnek meg a fiatalok. Ennek híján az ifjabb generáció magára maradhat az új technikai vívmányok nyújtotta lehetőségekkel. S kellő segítség útmutatás, vagy éppen határok híján a megfontolt, tudatos, felelősségteljesség stb. felhasználási mód megtalálása nehézkessé válhat, vagy még inkább elmarad. Helyette egy impulzív, és akár kóros folyamat indulhat el. Félreértés ne essék, a felnőttek körében is éppoly gyakori a problémás felhasználás, csak a mértékletességet, és felelősségvállalást nem a serdülőknek kellene megtanítani a szülőnek, hanem fordítva.

Olyan új jelenséggel állunk szemben, aminek hatásait csak most kezdünk felfedezni. Az oktatásban, egészségügyben, de még gyakran a hivatásos segítők, sem rendelkeznek megfelelő információkkal, megrekednek az elavult előítéleteknél, esetleg nem foglalkoznak a témával. Így a megfelelő tájékoztatás híján, a prevenciós figyelem, probléma megelőzés lehetősége szinte teljesen kiesik. Amikor meg már tagadhatatlanul megmutatkozik a probléma, mondjuk egy függő viselkedés formájában, akkor gyakran nincs hova fordulni. Rendszeresen keresnek meg emberek az ország különböző pontjairól, miután egyik helyről a másikra küldték őket, és a saját bőrükön tapasztalták meg ezt.

Éppen ezért kulcsfontosságú, hogy tájékozottak legyünk, mert ha nem vagyunk azok, annak már rövidtávon is mi magunk, de még inkább évekkel később a következő nemzedék látja majd kárát. S minthogy nem csak problémás felhasználás létezik, hanem lenyűgöző lehetőségek is, a jelenség külön figyelmet érdemel. A legmodernebb hazai és külföldi kutatási eredmények megdöbbentő tényeket tárnak elénk az esetleges testi, lelki és szociális hatásokról.

Következő cikkeimben, ezeket fogom kibontani, külön-külön fogok írni a közösségi oldalakról, számítógépes játékokról, kiemelve a pozitív és negatív hatásokat, az ezek közötti lavírozási lehetőségeket. A probléma megelőzésének lehetőségeit, és hogy mi a teendő, ha az már megmutatkozott.

Az eredeti cikk megtekinthető ide kattintva.

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.